Léto je na ježdění skvělé. Když je sucho, slunce a teplý vítr v zádech, elektrokolo konečně ukáže, co umí. Jenže zatímco jezdec si užívá každou zatáčku, baterie na kole může v tichosti trpět. Ne kvůli náročnému terénu, ale kvůli teplu. Vysoké letní teploty nad třicet stupňů Celsia mají na lithium-iontové baterie dlouhodobě nepříznivý vliv. Zvlášť když se kolo zaparkuje na slunci, baterie se hřeje při jízdě i při nabíjení a chybí jí čas na vychladnutí.
Při jízdě s vyšším výkonem – například v kopcích, při těžkém zatížení nebo v režimech s vyšší asistencí – se články přirozeně zahřívají více. Když k tomu přidáš rozpálené letní počasí, může být celková teplota baterie už velmi vysoká. A právě tahle kombinace je z hlediska životnosti nejrizikovější.
Z technického hlediska není problém v samotném teple, ale v kombinaci s nabitým stavem a špatnými podmínkami. Lithium-iontová baterie má nejradši teploty kolem 20 °C a klid. Když zůstane dlouhodobě vystavená horku – typicky v rozpáleném autě nebo na slunci – její vnitřní chemie stárne rychleji. A když je zároveň nabitá na 100 %, tento proces se výrazně zrychluje. Baterie se tak opotřebuje i ve chvíli, kdy se na kole vůbec nejezdí. Co vypadá jako běžný letní den, může být zbytečně zátěžový pro články, pokud baterie zůstává přehřátá delší dobu.
Při jízdě v horku se může stát, že si jezdec všimne sníženého výkonu motoru nebo menšího dojezdu, a to i na trase, kterou zná. Moderní baterie a pohony se totiž chrání samy. Když vnitřní teplota překročí bezpečnou mez, řídicí jednotka omezí odběr proudu nebo výkon motoru. Cílem není zpomalit jezdce, ale ochránit baterii před přehřátím. Projevit se to může třeba v kopcích nebo při přechodu mezi asistencí a volnou jízdou. Pocitově je to nenápadné, ale pro jezdce, který spoléhá na určitý výkon nebo dojezd, to může znamenat změnu plánu.
Ještě důležitější než jízda je ale nabíjení. Pokud jezdec zaparkuje kolo v horku a hned připojí nabíječku, riskuje zbytečné přehřátí článků. Nabíjení totiž vždy zvedá teplotu uvnitř baterie. Kombinace rozehřáté baterie, vysoké venkovní teploty a plného nabíjecího proudu je zbytečně tvrdá. Ideální je nechat baterii po dojezdu vychladnout – přibližně 20 až 30 minut, v závislosti na podmínkách. Pokud je velmi horko, klidně i déle. Baterie by měla být při nabíjení na dotek vlažná, ne rozpálená. U většiny kol to není problém, u některých systémů je dokonce detekce teploty součástí bezpečnostních funkcí.
Z pohledu běžného uživatele to znamená jediné: chovej se k baterii v létě s rozumem. Neparkuj na přímém slunci. Nenechávej kolo dlouho stát v rozpáleném autě. Po jízdě baterii vyjmi a dej ji do stínu nebo do místnosti s běžnou teplotou. A když víš, že několik dní jezdit nebudeš, nenechávej baterii plně nabitou – stačí přibližně 50–70 %, což je pro skladování nejšetrnější úroveň.
Dnešní baterie, jako například 900Wh Crussis s články Samsung, jsou stavěné na desítky tisíc kilometrů. Ale aby to opravdu vydržely, potřebují podmínky, které jim umožní dýchat. V horku to znamená hlavně ochranu před zbytečným přehříváním a šetrné zacházení při nabíjení. Není to žádná věda – jen cyklistický selský rozum a trocha ohledu na to, co ti pomáhá zdolat kopce. A pokud si nejsi jistý, jak s baterií zacházet právě u svého kola, zeptej se zkušeného prodejce. Třeba u nás v Kolago – rádi ti poradíme.