Duše

Duše na kolo jsou nepostradatelným vybavením každého zodpovědného cyklisty. I při krátkém rodinném cyklovýletu můžete dostat defekt, který znemožní pokračování v jízdě. Proto mějte pro případ nouze vždy po ruce jednu nebo více náhradních duší. Níže vám poradíme se správným výběrem duše na kolo.

Duše na kolo podle typu jízdního kola

Duše na kolo dělíme podle typů jízdních kol v základu na horské, krosové, silniční a dětské. To proto, že se jednotlivé typy kol navzájem liší způsobem použití, rozměry ráfku a pláště.

  • Duše na horské kolo mívají zesílenou stěnu, vyšší hmotnost a vyztužení kolem ventilku.
  • Duše na krosové kolo nebývají příliš zpevněné, pro pohodlnou jízdu po silnici mají nižší hmotnost.
  • Duše na silniční kolo mají velmi tenkou stěnu i celkový průřez, jsou ultra lehké.
  • Duše na dětské kolo jsou odlišné zejména malým průměrem, další vlastnosti se odvíjí od typu dětského kola.

Duše na kolo – rozměry

Duše na kolo mívají nejrůznější rozměry, zvolit ty správné může být někdy poněkud složité. Důležité je zaměřit se na průměr a šířku duše, je dobré rozumět také označení ETRTO.

Průměr duše na kolo

Průměr duše na kolo musí odpovídat průměru ráfku. Právě mezi ráfek a plášť se umisťuje duše, která vyplňuje prázdný prostor pláště. Duši lze použít pro více průměrů ráfku. Existují duše na dětská kola (12–20″) a dále duše v rozpětí 26–29″. Nejčastější jsou duše na kolo 26″ a duše na kolo 29″.

Šířka duše na kolo

Šířka duše na kolo musí odpovídat šířce pláště. Pokud by byla příliš široká či tenká, nenabrala by po nafouknutí v plášti správný tvar. Duši jedné šířky lze použít pro různá rozpětí šířek pláště (např.: 1,10–1,50″).

Co je ETRTO?

Nejpoužívanější označení rozpětí duší, ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation), udává šířku a vnitřní průměr pláště v milimetrech. ETRTO: 42–710 znamená 42 mm široký plášť s vnitřním průměrem 712 mm.

Duše na horské kolo mívají označení ETRTO, které vypadá takto: 26 × 1,75/2,125 a označuje plášť s průměrem 26″ široký 1,75–2,125″.

Typ ventilku

Ventilek musí odpovídat svými rozměry otvoru v ráfku. Nesmí být užší než otvor, jinak hrozí jeho vytržení z duše. Širší ventilek naopak otvorem neprostrčíte. Důležitá je také příslušná délka ventilku, která je závislá na výšce ráfku. Ventilek musí přesahovat ráfek tak, aby bylo možné nasadit na něj pumpičku.

  • AV (autoventilek) má průměr 8 mm, snadno a jednoduše jej nafouknete doma i na benzínce.
  • DV (Dunlop) má průměr 8 mm, při výměně duše jej první rozšroubujte, až poté prostrčte ráfkem.
  • RV (Regina) má průměr 8 mm, používá se víceméně pouze v Itálii.
  • SV (galuskový) má průměr 6 mm, je lehký, používá se pro silniční/závodní kola.

Pokud máte aeroráfky, které jsou vyšší než klasické ráfky, potřebujete delší ventilek nebo speciální nástavec na pumpičku.

Hmotnost duše na kolo

Hmotnost duše na kolo se udává v gramech. Ovlivňuje zejména akceleraci. Pro asfaltové silnice, cyklostezky a jiné nenáročné terény jsou vhodné lehké nebo ultra lehké duše. Usnadňují rozjezdy a zvyšují přilnavost k terénu. Do náročném terénu jsou lepší těžší standardní nebo sjezdové duše, které mají zesílenou stěnu.

Typ duše na kolo

  • Standardní duše na kolo jsou ideální na občasné dojíždění. Mají středně silný plášť, který odolá i větší zátěži.
  • Zesílené (sjezdové) duše na kolo mají zdvojenou stěnu pro výdrž v extrémních podmínkách (výmoly a kameny). Kolem ventilku je výztuž, která brání jeho vytržení.
  • Lehké duše na kolo mají nízkou hmotnost, tenčí stěnu a galuskový ventilek. Pro svou lepší přilnavost a snazší rozjezd se využívají u silničních kol. Nehodí se do těžkého terénu.
  • Ultra lehké duše na kolo mají díky zvlášť tenké stěny ještě nižší hmotnost. Používají se pouze u závodních nebo silničních kol, kde je potřeba vysoká přilnavost a minimální zatížení. Disponují galuskovým ventilkem.
  • Samozalepovací duše na kolo jsou vyplněny speciální směsí, která v případě defektu zacelí poškozené místo až do velikosti 3 cm. Zacelení menších trhlin proběhne i během jízdy, a to s minimálním únikem vzduchu.
  • Univerzální duše na kolo lze užít na rozměry ráfků 26–29″. Pro kola s průměrem 26″ stačí méně vzduchu. Pro kola s průměrem 29″ je třeba duši nafouknout na maximum, aby vyplnila všechna místa pláště.
  • Duše na kolo se dvěma konci vám při výměně ušetří práci se sundáváním kola z vidlice. Stačí vyzout plášť kola, duši nafouknout a vsunout pod plášť. Duše se dvěma konci je vhodná zejména pro elektrokola.

Jak správně skladovat duše na kolo?

Aby duše vydržela co nejdéle, dbejte také na její správné skladování. Duším nejvíce škodí zima, která snižuje pružnost, pevnost i celistvost. Duše na kolo nikdy neskladujte v garáži nebo ve sklepě v průběhu zimních měsíců.

 
150
3691150369
Značky
Velikost kol

Stránka 1 z 1 - 6 položek celkem

     
  • CST 8x1 2x2 AV Kód: 0011236
    CST 8" 8x1/2x2 AV
    Na dotaz

    Kvalitní duše vhodná do elektro koloběžek od CST.


    150 Kč
    Značka: CST
  • duse maxxis flyweight 28x075 100 18 25 622 fv 40mm Kód: 0002778
    Maxxis Flyweight
    Skladem

    Jedna z nejlehčích silničních duší na světě.


    279 Kč
    Značka: MAXXIS Záruka: 2 roky
  • Maxxis Fat Tire Tube 2018 1 Kód: 0009231
    Maxxis Fat
    Skladem

    Duše pro Fat biky a pluskové rozměry


    369 Kč
       
    Značka: MAXXIS Záruka: 2 roky
  • thumbnail.ashx Kód: 0005540
    Maxxis FreeRide
    Skladem

    Freeridová duše s tloušťkou stěny 1,2 mm. Galuskový ventilek nebo autoventilek.


    od 249 Kč
    Značka: MAXXIS
  •  
  • Maxxis Downhill Kód: 0006692
    Maxxis Downhill
    Skladem

    Sjezdová duše s tloušťkou stěny 1,5 mm. Autoventilek.


    299 Kč
    Značka: MAXXIS Záruka: 2 roky
  • tyre image TubeUltralight l Kód: 0006225
    Maxxis Ultralight
    Skladem

    Lehké a odolné závodní duše s tloušťkou stěny 0,60 mm. Galuskový ventilek (v nabídce i délka ventilku 60mm) nebo autoventilek.

    Perfektně se hodí jako záložní duše do batohu nebo dresu.


    219 Kč
    Značka: MAXXIS

Stránka 1 z 1 - 6 položek celkem

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.