Dne 17. - 18. 11. zavřeno

CARBON (ROAD)

CARBON

 

Jsme u vývoje a výroby rámů na kola již téměř 70 let. V roce 2003 jsme začali s Carbon se známým 0,9C, prvním monocoque Carbon silníčním rámem. Díky revoluční koncepci tento rám váží pouhých 900 g u velikosti 52 a zářil na silnicích Tour de France.

Po více než 10-ti letech, naší technici úzce spolupracují s profesionálními jezdci, a nejlepšími tvůrci karbonových rámů, díky čemuž neustále rozvíjí a zlepšují náš karbonový rám, aby byl lehčí, pevnější a výkonnější.

Máme dvě hlavní charakteristiky: výroba, která respektuje nejvyšší standardy kvality a výběru druhů vláken, který pomáhá dosahovat požadovaných kvalit každého kola.

Výroba

Výroba karbonových rámů vyžaduje odborné znalosti k získání rámů s dokonalou strukturou, a vyjimečnou povrchovou úpravou.
Jedním z prvků, které nám umožňují dosáhnout tak náročných požadavků, je ten, že klademe důraz na rozvoj našich nástrojů. Když naši inženýři dokončí 3D model nového rámu, forma je vypuštěná. Toto je největší investicí v každém Carbon projektu.

Kvalita formy určuje konečnou jakost hotového kola. Proto věnujeme pozornost každé formě. Layup různých vláken je pak prováděn ručně. Každá trubka má svou vlastní strukturu, která musí být dodržená. Díky tomu máme velmi přesný proces pro tvorbu našich rámů:

– pro většinu našich kol platí, že přední trojúhelník se skládá z horní rámové trubky, spodní trubky, hlavní trubky a sedlové trubky, a je tvořen jako celek, proto se nazývá monocoque

– k vytvoření předního trojúhelníku, používáme jednosměrné uhlíková vlákna, které se nejdříve nařežou v jednotlivých částech rámů

– tyto pryskyřicí impregnované plechy (nazýváme “pré-impregnated”), jsou aplikovány na jádro formy, což dává vnitřní podobu každé trubky. Tato fáze je velmi důležitá, protože určuje konečnou strukturu při stanovování počtu vrstev uhlíku, a orientaci vláken: mnoho vrstev je předem impregnováno, a jsou použivány v částech, kde potřebujeme největší tuhost . Méně vrstev je zapotřebí v oblastech, kde potřebujeme větší pružnost. Tyto plechy můžeme použít k optimalizaci rezistence každé trubky.
– přední trojúhelník se potom umístí do formy, která je stlačena pomocí lisu
– pod vysokým tlakem uvnitř formy, je dána vnitřní forma každé trubky
– rám se pak zahřívá na ztuhnutí pryskyřice
– po vyjmutí rámů nastává část chlazení
– stejný postup se provede u zadního trojúhelníku
– po vyrobení všech částí rámů, je rám sestaven. Montáž se provádí podle předem definované geometrie

– zhotovený rám se opět zahřeje pro ztvrdnutí jednotlivých spojů

– rám je pak vyleštěn do zcela hladkého povrchu, ten je připraven na malování a lakování

V průběhu tohoto procesu jsou rám a jednotlivé části předkládány k testům kontroly kvality výroby ( kvalita povrchu, struktury, soudržnosti vláken, pryskyřice, kloubů, atd.) a geometrie.

Před zahájením sériové výroby, jsou první prototypy testovány a analyzovány do každého detailu v našem oddělení výzkumu a vývoje v Dijonu. V souvislosti s tímto, jsou tyto prototypy vystaveny velmí přísným testům na odolnost proti únavě, a tuhosti.

Závěrečné testy jsou prováděny profesionálními jezdci Lapierre. Pro silniční kola l’équipe Cycliste FDJ.fr, a Týmem Lapierre Gravity republic a Nicolas Vouillozem pro horská kola. Jejich náročné požadavky pak mění naše rámy do posledního detailu. Tato zpětná vazba nám umožňuje zkontrolovat skutečný výkon každého nového rámu.

Po těchto testech, můžou některé modifikace být použity pro sestavu z vláken, do formy, nebo k cíli, aby se dokázalo udělat ideální kolo.

Druhy vláken

Volba vlákna je druhým klíčem k úspěchu každého nového projektu. Každý typ vlákna má zvláštní vlastnosti tuhosti a odolnosti, proto má přesný způsob použití. Pro výběr nejlepšího vlákna spolupracujeme se specializovanými výrobci uhlíku.

Rozdíly tuhosti a odolnosti

Vlákna jsou charakterizována do dvou kritérií: tuhosti (Youngův modul) a odolnosti.

Youngův modul určuje údaje o tuhosti materiálu:
– čím vyšší hodnota, tím tužší vlákno
Hodnoty Youngova Modulu jsou vyjádřeny v GPa (Giga-Pascalech), nebo tun / mm2, obvykle zkráceno průmyslem na tonne.
– odolnost označuje úroveň, při které se materiál zlomí
Čím vyšší hodnota odolnosti, tím více vláken může být použito na velké nárazy. Naši inženýři pracují na určení správné kombinace různých typů vláken, pro získání správné rovnováhy mezi tuhostí a odolností.

Vlákna Lapierre

Pro konstrukci našich rámů, používáme 4 typy vláken:
– 24 tonne modul vlákno
– 30 tonne modul vlákno
– 40 tonne modul vlákno
– 46 tonne modul vlákno

Můžeme třídit vlákna také podle hodnoty jejich odolnosti: vysoká odolnost (HR), střední modul (IM), vysoký modul (HM) a velmi vysoký modul (VHM).

Níže naleznete podrobnosti o různých vláknech, které používáme. Jejich silné stránky a hlavní využití:

Které vlákno, pro které kolo?

Každý rám Lapierre je konstruován s použitím několika typů různých vláken, které byly pečlivě studovány.

– AIRCODE : aerodynamický závodní rám
24t a 30t vlákna pro odolnost a 40t vlákno pro tuhost

– XELIUS EFI : silniční závodní rám
24t a 30t vlákna pro odolnost a 40t a 46t vlákna pro extrémní tuhost

– PULSIUM : endurance závodní rám
24t a 30t vlákna pro odolnost proti nárazům a 40t vlákno pro vyjímečnou tuhost

– SENSIUM : endurance
24t a 30t vlákna pro odolnost proti nárazům a pohlcování vibrací

– SHAPER 900 a 700 : fitness
24t a 30t pro pohlcování vibrací a pohodlí

– AEROSTORM : časovka a tritlon
30t a 40t vlákna pro nejlepší kompromis mezi tuhostí a odolnosti proti únavě

– CX CARBON : Cyklokros
24t vlákna pro optimální vibrace a tlumení nárazů

Power Box

Je to osvědčené po několika sezónách s použitím na Xelius EFI. Power Box je technologie, která se stala standardem pro naše soutěžní kola. Pro rok 2015 je Power Box integrován do dvou nových modelů, použitých týmem FDJ.fr : Aircode a Pulsium.

U přes různé druhy použití, aerodynamika pro Aircode a vytrvalost pro Pulsium, se využívá na obou kolech ze stejného důvodu: získat optimální tuhost na hlavní trubce, spodním držáku a zadní nápravě kola. To umožňuje zajistit přenos síly vytvořené při šlapání. Jsou to nepostradatelná kritéria pro jízdní kola, používané na UCI World Tour.

Princip technologie Power Box spočívá na dvou prvcích: nadrozměrná velikost trubek a maximální délka vláken.

Hlavní trubka, dolní trubka, spodní konzole a zadní vidlice jsou vytvořený širšími trubkami, než ty v jiných částech. Tato část je vyhrazena výlučně pro přenos elektrické energie, a proto musí být co nejtužší.

Pak jsme maximalizovali délky použitých vláken mezi hlavní trubkou a spodní konzolí. Tyto vlákna jsou z jednosměrného uhlíku, takže by měly být rovnoběžné a maximálně dlouhé pro nejlepší přenos síly.

Spojením těchto dvou prvku, se přenáší Vaše síla přímo na zadní kolo.

 

Už nebudete ztrácet jediný watt!

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.