Správný výběr kola

Výběr silničního kola

Pokud uvažujete nad koupí silničního kola Cannondale, pak je tento článek určen právě vám. Na následujících řádcích vás prostřednictvím tří jednoduchých kroků nasměrujeme k vašemu vysněnému silničnímu kolu a pomůžeme vám zorientovat se v naší produktové řadě. Pusťme se tedy rovnou do toho.

DATA | /clanky/2020 | Vybirame_roadbike_uvod_1250px.jpg

Krok 1 - VÝBĚR VHODNÉHO TYPU SILNIČNÍHO KOLA

Kde se chystám jezdit?

Na samém začátku výběru je nutné si ujasnit, jaký styl jízdy ve skutečnosti preferuji. Miluji pocit ze super rychlé jízdy, nebo se rád oddávám nástrahám nezpevněných cest. Jestliže máte v tomto ohledu jasno, pak je tu jednoduchá rovnice.

  • Miluji rychlost a jízdu po asfaltu = čistokrevné silniční kolo. Silniční kola této kategorie spadají do modelové řady SystemSixSuperSix EVOCAAD13 a Synapse.
  • Upřednostňuji technickou jízdu v terénu = cyklokrosové kolo. Do této skupiny spadají silniční kola pod označením SuperX a CAADX.
  • Chci mít možnost jezdit hladký asfalt i terén = gravel bike. V tomto případě vybírejte mezi modely Topstone Carbon a Topstone.

Krok 2 - VÝBĚR VHODNÉ VÝBAVY SILNIČNÍHO KOLA

Dostaváme se rovnou k další rovnici. Čím vyšší ambice, o to větší potřeba kvalitního vybavení.

Silniční kola dle výkonu aneb jak vysoké jsou mé cyklistické ambice

Závodně orientovaní jedinci toužící po výsledcích sáhnou, pokud to finanční situace dovolí, po tom nejvyšším karbonovém speciálu. Modely těchto kvalit naleznete v produktových řadách SystemSix a SuperSix EVO. Oba typy kol představují aero silniční speciály s tím rozdílem, že SystemSix byl zkonstruován s důrazem na rychlost a nízký aerodynamický odpor pro tratě s rovinatým profilem, kdežto SuperSix EVO je optimalizací aerodynamiky, nízké váhy a pohodlí, což jsou vlastnosti využitelné ve více členitém a kopcovitém profilu.

DATA | //clanky/2020/vyber_silnicniho_kola | system_six_img_1250.jpg

Nejrychlejší silniční kolo na světě - SyxtemSix

Bližšímu představení obou modelů jsou věnovány články Cannondale představil nejrychlejší silničku světa SystemSix a Cannondale představil novou evoluci SuperSix Evo. Mimochodem aero závodní silniční kolo SystemSix je v současné době považováno za nejrychlejší kolo světa splňující kritéria UCI.

Další řadou disponující závodní geometrií je hliníkový CAAD13, jež je ve skutečnosti geometrickou kopií ostřílenějšího karbonového sourozence SuperSix EVO. Konkrétní model CAAD13 Disc 105 získal na cyklistickém serveru road.cc ocenění ‚ROAD BIKE OF THE YEAR 2019/20‘. Za daným úspěchem stojí revoluční krok v technologii výroby, kdy se u hliníkového rámu konstruktérům podařilo dosáhnout vlastností, jež dosud nabízely pouze karbonové rámy. Hliníkový rám s aero prvky tak disponuje extra pohodlím a příjemnou hbitostí při zachování neuvěřitelné tuhosti. Více si o daném modelu přečtete v článku Nový Cannondale CAAD13.

DATA | //clanky/2020/vyber_silnicniho_kola | CAAD13_img_1250.jpg

CAAD13 - hliníkový rám s dispozicemi karbonu

Výkonnostní cyklisté budou váhat mezi karbonovým rámem osazeným nižší výbavou a hliníkovým rámem s kvalitnějšími komponenty.

Dáváte-li přednost pohodlí, je tu populární kategorie klasických silničních kol pod označením Endurance s nabídkou vzpřímenějšího posedu pro dlouhé hodiny v sedle. Karbonová řada nese název Synapse a verzi na rámu z hliníkových slitim naleznete pod označením Synapse Alloy.

V případě, že hledáte ideální poměr cena/výkon, je tu pro vás již výše zmíněná řada CAAD13, která skrývá závodní aero modely s dispozicemi, jež směle konkurují mnohem dražším karbonovým modelům. Edice CAAD Optimo pak nabízí identickou závodní geometrii za dostupnou cenu.

Rekreační jezdci dají přednost levnějším verzím na hliníkovém rámu, jež nabízejí sportovní a pohodlnou geometrii pro delší jízdu. Modelová řada, ze které je možné vybírat, nese označení Synapse Alloy. V případě, že upřednostňujete závodní aerodynamický posed vybírejte mezi modely CAAD Optimo.

Silniční kola do terénu – cyklokrosová kola a gravel biky

Jste-li nadšenci bahenních lázní, pak jsou tu pro vás kategorie cyklokrosových kol SuperX v karbonovém provedení a řada CAADX na hliníkových rámech.

DATA | //clanky/2020/vyber_silnicniho_kola | superX_img_1250.jpg

Cyklokrosový speciál SuperX Force eTap

Obojživelné stroje, zvané gravel biky, naleznete pod označením Topstone Carbon a Topstone. O modelu Topstone Carbon se více dočtete v článku Nový Cannondal Topstone Carbon. Tématu gravel biků se podrobněji věnuje článek Vybíráme gravel bike.

DATA | //clanky/2020/vyber_silnicniho_kola | Topstone_v_akci_img_1250.jpg

Cannondale Topstone Carbon v akci

Silniční elektrokola

Máte málo volného času? Chybí vám potřebná výkonnost? Máme pro vás určité východisko v podobě silničního elektrokola, které vám umožní dosáhnout vyšších cílů v kratším časovém úseku a značně umocní váš zážitek z jízdy, ať už jste výkonnostním cyklistou nebo jen příležitostným jezdcem.

Dnešní silniční elektrokola jsou díky integrované baterii a nenápadně umístěnému motoru od klasických silničních kol na první pohled k nerozeznání. V této kategorii můžete volit mezi lehkými karbonovými modely SuperSix EVO NEO či levnější kategorií hliníkových modelů Synapse NEO.


Super rychlé silniční kolo. Pssss! Vlastně elektrokolo!

SuperSix EVO Neo 1 - super výkonné silniční kolo. Pss... Vlastně elektrokolo!

SuperSix EVO Neo jsou top silniční elektrokola osazená lehkým motorem umístěným v zadním náboji a miniaturní plně integrovanou baterií. Jedná se tedy o aero silniční top model s možností nouzové dopomoci při jízdě v kopcích a jízdě proti větru. Model Supersix EVO NEO 1 váží pouhých 11,3 kg! Více se o tomto elekrokole dozvíte v článku Silniční elektrokolo které doslova létá. Synapse NEO je pak kategorie zahrnující klasická silniční elektrokola se středovým pohonem.

Krok 3 - VÝBĚR KONKRÉTNÍHO MODELU SILNIČNÍHO KOLA

Při výběru konkrétního modelu silničního kola jde ruku v ruce cena s výbavou a kvalitou použitých materiálů a technologií. Nezanedbatelným faktorem je i barevné provedení a celkový design.

Výbava a cenová úroveň silničního kola

Ceny silničních kol se pohybují přibližně od 30 000 Kč do 300 000 Kč. Nelekněte se však, ty nejdražší modely jsou určeny zejména profesionálním atletům a jejich vyšší cena je dána investicemi do vývoje nových technologií a kosmických materiálů. Každopádně cenová hranice 30 000 Kč je stěžejní, jelikož u výrazně levnějších silničních kol se bohužel nevyhnutelně setkáte s dalšími provozními investicemi, které v konečném důsledku výrazně přesáhnou námi doporučenou hranici.

Za zmínku rovněž stojí skutečnost, že s kvalitním kolem nepořizujete pouze samotný produkt, ale i další služby, ke kterým patří podpora produktu, dostupnost náhradních dílů a rychlost reklamačního servisu. Cannondale navíc nabízí doživotní záruku na rám, jež je podmíněna registrací produktu na stránkách výrobce.

DATA | //clanky/2020/vyber_silnicniho_kola | SuperSix_evo_img_zaver_1250.jpg

Čas strávený na silničním kole

Celkový čas strávený na silničním kole není nutné brát jako zákonem daný ukazatel ospravedlňující výši celkové investice. Úhly pohledu na věc jsou různé a volba cenové relace zcela svobodná. Pokud vám to finanční situace dovolí a vy si pořídíte ten nejvyšší dostupný model, jehož galusky nikdy neucítí vůni asfaltu, nikdo vám to nemá právo vytknout. Na druhou stranu se ale nevyplácí sáhnout po modelu se základní výbavou a čekat, že vám bude při plné tréninkové a závodní zátěži léta věrně sloužit. Rozumným pohledem se zdá být volba takové cenové relace, jež odpovídá tomu, jakou prioritu cyklistice přikládáte.

Závěrem bychom vám rádi popřáli, ať vám vaše nové silniční kolo přinese maximální radost z pohybu a vždy vás úspěšně doveze k vítěznému cíli.

Výběr horského kola
Hledáte kolo, na kterém byste se mohli o víkendu vydat s přáteli či rodinou do přírody, vyrazit na cyklo dovolenou nebo se zúčastnit cyklistických závodů, které snad co nevidět začnou? Jaké kolo je vhodné pro tu či jinou příležitost. Přesně tomuto tématu jsme zasvětili tento článek.
 

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | Cannondale_ride.jpg

Proces výběru toho správného horského kola jsme shrnuli do tří jednoduchých kroků, které vás postupně navedou k modelu, jež nejlépe vystihuje vás životní styl a stane se tak tou nejlepší oporou na cestě za vašimi sportovními ambicemi. Přistupme tedy přímo k těmto krokům.

Krok 1 – VHODNÝ TYP HORSKÉHO KOLA

V první řadě je nutné si objasnit, pro jaký druh jízdy jsou jednotlivé typy horských kol určeny a jaké jsou možnosti jejich využití. Níže si představíme šest základních kategorií.

Sportovní horské kolo

Nabídka sportovně orientovaných horských kol je určena pro rekreační a sportovní jízdu. Mezi těmito modely se hodí vybírat v případě, že cyklistika je jednou z vašich vedlejších aktivit. Tyto modely jsou postaveny na lehkých hliníkových rámech s pohodlnou více vzpřímenou progresivní geometrií, díky které hravě zvládnete celodenní cyklovýlet i jízdu oblíbeným trailem. Kola která zastupují tuto kategorii jsou Cannondale Trail a GT Avalanche.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | trail.jpg

Edice modelů Trail představuje širokou nabídku pro široké využití

Shrnutí: Jezdím převážně cyklostezky, polní cesty a příležitostně nějaký ten trail.

Sportovní horské kolo vám nabídne: pohodlí pro příležitostnou jízdu, ale zvládne i jízdu technickým trailem.

Závodní horské kolo pevné

Tento druh biků, jak již z názvu vyplývá, je určen pro závodní či výkonnostní využití. V nabídce jej naleznete pod označením F-Si popřípadě Zaskar carbon . Základem všech daných modelů je karbonový rám vybavený mnoha revolučními technologiemi. Dva nejvyšší modely navíc využívají materiál Hi-MOD BallisTec Carbon, díky kterému se hmotnost samotného rámu zastavila na neuvěřitelných 900 g. Další poznávacím znakem této kategorie je vybavení dvanáctirychlostní sadou s jedním převodníkem. Chcete-li se o závodní raketě F-Si dozvědět více, odkážeme vás na náš dřívější příspěvek Zcela nové Cannondale F-Si.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | F-si.jpg

Limitovaná edice modelu F-Si k 25. výročí značky Cannondale

Shrnutí: Na kole jezdím často a rád se technicky i výkonnostně zlepšuji.

Závodní horské kolo vám nabídne: nízkou hmotnost a vynikající přenos energie.

Závodní XC kolo celoodpružené

Díky pokročilým technologiím dnes celoodpružená horská kola svojí tuhostí a přenosem síly příliš nezaostávají za těmi pevnými. Zvýšená schopnost absorpce nerovnostní díky celistvému systému odpružení navíc posiluje dispozice pro ještě rychlejší agresivní jízdu. Nespornou výhodou je rovněž lepší trakce, kdy obě kola setrvávají více v kontaktu s nerovným terénem, což zejména ve výjezdech v technickém terénu zabraňuje proklouznutí zadního kola na prázdno. Fulla tak oceníte při ještě agresivnějším závodním nasazení. Tato kategorie je zastoupena legendárním modelem Scalpel, který je nabízen v pěti karbonových verzích, se dvěma Hi-MOD rámy, a dvou modelech na rámu z hliníkových slitin.

Čerstvou novinkou je pro rok 2021 přepracovaná verze Scalpel Carbon, která je nabízena v celkem sedmi úrovních včetně dámského modelu Scalpel Carbon Womens 2. Více se o novém modelu Scalpel dozvíte v článku Nový Cannondale Scalpel 2021 - představení a jízdní dojmy. Jeho jízdním vlastnostem je pak zasvědcen příspěvek Test nový Cannondale Scalpel.

DATA | //clanky/2020/novy_scalpel | Scalpel_Beauty_OnBlack_1250.jpg

Nový zcela přepracovaný Cannondale Scalpel Carbon 3

Shrnutí: Mám rád/a rychlou jízdu v náročnějším terénu, kde trávím hodně svého času.

Závodní XC odpružené kolo vám nabídne: vyšší komfort v náročnějším terénu při zachování vynikajících vlastností při stoupání v kopcích.

Horské kolo pro enduro a trail jízdu

Tento typ celoodpružených biků posunuje jízdní hranice ještě dál. Vyšší zdvihy pohybující se mezi 130 mm a 150 mm vpředu i vzadu poberou ještě větší nerovnosti, vystřelí vás výš a prodlouží vaše polety. Oddáváte-li se technickým sjezdům, skokům, ale zároveň se potřebujete vydrápat do vyšších nadmořských výšek, odkud se vaše oblíbené traily vinou, pak je tato kategorie určena právě vám. Vybírat můžete mezi trialovými biky pod označením Habit. Fully s endurovým zaměřením vybavené o něco vyšším zdvihem naleznete v kategorii Jekyll 29. Všechny modely Habit (vyjma Habit 6) a Jekyll 29 jsou standardně vybaveny teleskopickou sedlovkou, která je již pro daný jízdní styl naprostou samozřejmostí.

Kompromisem mezi enduro a XC celoodpruženými biky je model Scalpel SE 1 a SE 2, který se 120 mm zdvihu vpředu i vzadu nabídne více pohodlí a navýšenou porci jízdní agresivity než jeho závodně orientovaný XC bike. Současně si z něj ale ponéchává tuhost a lehkost, což jsou vlastnosti, jež oceníte zejména ve výjezdech. Více se konkrétně o modelu Scalpel SE 1 dočtete v testu navzvaném Cannondale Scalpel SE 1 - XC DNA přetavená do trailového podání.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | Habit_ride.jpg

Habit Carbon je ztělesněním hravosti a trailové zábavy

Shrnutí: Nejraději jezdím technické traily a užívám si jízd z kopce a skoky.

Enduro a trail kola vám nabídnou: agresivní jízdu z kopce ale stále přívětivou hmotnost i geometrii pro výjezdy.

Pevné horské elektrokolo

Horská elektrokola oproti klasickým horským kolům disponují jednou výraznou předností, a tou je dopomoc. Tu využijete zejména v případě, že se na kole toužíte více kochat nežli se trápit lámáním výkonnostních rekordů. Jiným důvodem může být rovněž i touha posunout své fyzické limity ještě dál. Hardtailovou verzi elektrokol naleznete pod označením Trail NEO ve třech elegantních verzích.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | Trail_Neo_climb.jpg

Trail NEO pozvedne vaši jízdu na vyšší úroveň

Shrnutí: Rád/a bych navýšil/a výkonnost a snadněji stoupal/a do kopců.

Pevné horské elektrokolo vám nabídne: Stejné vlastnosti jízdy jako klasické pevné kolo s benefitem dopomoci pro rychlejší a snazší jízdu.

Horské celoodpružené elektrokolo

U celoodpružených elektrokol se elektrické dopomoci využívá zejména k vyvezení do vyšších nadmořských výšek z důvodu ušetření vlastních fyzických sil pro následný technický sjezd po trailech. Dopomoc tak pro tyto účely z části supluje lanovku, která je luxusem pouze ve vybraných bikových střediscích. Využití výrazného pohodlí a výkonné dopomoci u elektro-fullů se však meze nekladou. Vybírat zde můžete mezi trailově orientovanými modely Habit NEO nebo o něco výše ve zdvihu postavenými enduro speciály Moterra.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | Habit_Neo_photoshoot.jpg

Habit Neo je kompaktním balíčkem pro trailovou jízdu

Shrnutí: Na kole si chci užít zábavu bez omezení a maximalizovat svůj čas strávený na trailech.

Horské celoodpružené elektrokolo vám nabídne: Odolnost, zábavu a funkci ‚tažného lana'.

Krok 2 – VOLBA KONKRÉTNÍHO MODELU HORSKÉHO KOLA

Po výběru té správné kategorie horských kol, nastává čas přistoupit k volbě vhodného modelu. V zásadě zde platí rovnice, že potřeba kvalitního vybavení úměrně stoupá spolu s cyklistickými ambicemi. Nezanedbatelným faktorem je rovněž celkový design včetně barevného provedení.

Ve hře jsou tedy osobní možnosti a preference, a tak se v této chvíli zaměříme spíše na několik klíčových voleb, které při výběru dokáží pořádně zamotat hlavu. Současně bychom rádi přidali několik tipů, díky kterým se zaručeně vyhnete později příchozím problémům.

Bezdušový systém vs. duše

V případě výběru horského kola je vhodné zvážit rovněž i přestavbu na bezdušový systém. Ten přináší hned několik výhod. V prvé řadě je možné vozit nižší tlak, který vám přidá na pohodlí. Zároveň se plášť při jízdě lépe odvaluje díky tomu, že o sebe netřou dvě vrstvy materiálu (plášť spolu s duší). Nezanedbatelnou vlastností je také prevence proti defektu pomocí aplikovaného tmelu, který dokáže zacelit defekt do velikosti až 4 mm. Horská kola určená k prodeji tímto systémem sice nejsou vybavena, ale vyšší modely jsou již na bezdušový systém předchystány. U těchto kol nesou jak ráfky, tak i pláště označení TR neboTLR (Tubless Ready), popřípadě UST (Universal Systém Tubeless). S přestavbou na bezdušový systém se v případě zájmu neváhejte obrátit na vašeho nejbližšího prodejce Cannondale.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | TR_Maxxis_mtb.jpg

Technologie Tubless Ready nabízí ještě lepší jízdní vlastnosti

Tip: Bezdušový systém zlepší jízdní vlastnosti a poskytne prevenci proti defektu. Modely s touto možností doporučujeme všemi deseti.

Jednopřevodník vs. dvojpřevodník

Jasně zřetelným trendem posledních let je nárůst rychlostních stupňů na kazetě, který postupně zredukoval počet převodníků ze tří až na jeden. V současné době jsou jízdní kola nejčastěji osazována dvoj a jednopřevodníky. Jelikož obě varianty nabízejí velmi podobný rozsah převodů, je volba jedné či druhé varianty spíše technickou a fyzickou než psychologickou záležitostí. Výhodou jendopřevodníku je nižší hmotnost osazení, čistější vzhled, snažíš servis a seřízení a provozní jednoduchost při řazení jednou rukou. Jednopřevodníková verze nabízí nepatrně vetší rozestup mezi jednotlivými převody, na což mohou být někteří jezdci citlivější.

Tip: Preferuji čistotu osazení a výraznější krok mezi jednotlivými převody mi nevadí – volím JEDNOPŘEVODNÍK. Jsem spíše rekreačním jezdcem a větší skok mezi převody je mi nepříjemný –DVOJPŘEVODNÍK.

Mechanické vs. hydraulické kotoučové brzdy

Horská kola dnes bývají vybavena mechanickými kotoučovými brzdami pouze z ekonomických důvodů, což s sebou bohužel přináší řadu problémů. Hlavní nevýhodou je skutečnost, že při brždění dochází k pohybu pouze u jedné destičky, která tak tlačí na kotouč a tím jej přiklání k druhé nepohyblivé destičce. Výsledkem často bývá nemožnost vycentrovat kotouč bez toho, aby škrtal. U mechanických kotoučových brzd je navíc třeba spolu s opotřebením brzdových destiček regulovat vůli lanka a brzdný krok. Vlastní dávkování při brždění bývá tuhé a neplynulé. Tímto systémem brzd se naštěstí osazují pouze ty nejlevnější nepříliš odolné modely kol. Hydraulické brzdy tak dnes díky své spolehlivosti, dostupnosti a jednoduchému servisu stojí zcela jasně ve vedení. 

Tip: Doporučujeme hydraulické kotoučové brzdy.

Vidlice Lefty Ocho

O vidlici Lefty již toho bylo napsáno mnoho. Stále se však čas od času objevují různé mýty, které byly mnohokrát vyvráceny. Tato unikátní technologie pružení prošla více jak dvaceti lety vývoje a její poslední verze nese označení Lefty Ocho. Chcete-li se o ní dozvědět více navštivte náš dříve publikovaný článek Nová Lefty Ocho.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | Lefty_Ocho.jpg

Lefty Ocho je již osmou generací levonohých vidlic

Rozměr 29" vs. 27,5"

V této sekci ještě zbývá osvětlit časté dilema týkající se výběru mezi 27,5“ a 29“ koly. Všeobecně platí, že větší kola lépe jedou. Větší rozměr kol má větší rádius, který umožňuje lépe 'žehlit' malé nerovnosti. Co se týče rozměru zapletených kol, ten se odvíjí od vlastní velikosti rámu. Modely ve velikosti XS jsou standardně osazeny 27,5“ koly. Rozměry zapletených kol u eskových verzí se liší model o modelu a všechny větší velikosti pak disponují devětadvacítkami s výjimkou enduro strojů. Možná stále trochu matoucí vysvětlení, ale podstatou je, že z výběru té správné velikosti jízdního kola vám automaticky vyplyne ten vhodný rozměr zapletených kol.

Tip: Tímto výběrem si není třeba příliš lámat hlavu. Vaše správná velikost kola vás navede k tomu správnému rozměru zapletených kol.

Krok 3 – VOLBA CENOVÉ RELACE HORSKÉHO KOLA

Ve chvíli, kdy se dostáváte k otázce ceny, hodí se pohlížet na pořízení horského kola jako určitou investici do budoucna. Nejde jen o každodenní nákup pečiva, ale přeci jenom si pořizujete parťáka do pohody i nepohody, na kterého se chcete v dalších letech plně spoléhat.

DATA | //clanky/2020/vyber_mtb | Habit_adventure.jpg

Zde platí přímá úměra, kdy se stoupající cennou roste i kvalita a spolehlivost použitých komponentů, aplikovaných technologií a současně klesá hmotnost celé sestavy. Více ambiciózní jezdci volí horská kola vybavená kvalitními a profi jezdci testovanými technologiemi. Jste-li však jen příležitostným uživatelem těchto radovánek, spokojíte se pravděpodobně i s některým ze základních modelů. Na druhou stranu, proč si i příležitostně nedopřát ještě lepších zážitků díky kvalitnímu horskému kolu? Pravdou zůstává, že lepší kolo prostě lépe jede.

Hodí se rovněž podotknout, že spolu s novým kolem získáváte rovněž i další služby, jako je plná záruka, záruční servis, dostupnost náhradních dílů a rychlost reklamačního servisu, ale i například doživotní záruku na rám. Cannondale ji nabízí na základě registrace zakoupeného produktu na stránkách výrobce. A tak pokud máte možnost investovat do vyšší výbavy, věřte, že se vám tento vklad v budoucnu násobně vrátí.

Na samý závěr bychom vám rádi popřáli, ať vám vaše nové horské kolo přináší neutuchající radost a vždy vás úspěšně doveze do vámi vytýčeného cíle.

Jak vybrat koloběžku

Jak vybrat tu správnou koloběžku? Co kolobkář, to trošku jiná odpověď na tuto otázku. To proto, že každému sedí něco jiného, každý se pohybuje jinde, někdo jen ve městě, jiný zase bude jezdit dlouhé tratě. Proto při výběru koloběžky musíte sami rozhodnout, kam nejvíce vaši novou koloběžku budete využívat. 

Před výběrem koloběžky je důležité si uvědomit několik věcí, abyste si vybrali správně a koloběžka Vám vyhovovala.

 1. Správný výběr typu koloběžky

Rozhodně si určete, zda vybíráte koloběžku pro:

a) Dítě

b) Dospělého

Některé koloběžky sice mohou používat odrostlejší děti i dospělí, ale obecně se koloběžky podle velikosti rozdělují na dětské koloběžky a koloběžky pro dospělé. Dítě musí na koloběžce bezpečně dosáhnout na brzdy. Dětské koloběžky jsou určeny již od 3 let věku nebo spíše cca od 110 cm výšky.

Koloběžky pro dospělé jsou většinou s větším předním kolem, pokud dospělí plánuje nejčastěji jízdu na silnici, může zvolit sportovní koloběžku s užšími plášti a větším předním kolem. Do terénu jsou pak vhodné koloběžky s širokými plášti.

Koloběžky také můžeme rozdělit na koloběžky s pevným rámem nebo skládací které v obalu nebo bez snadno složíte do bytu, auta, vlaku či jiného dopravního prostředku, sportovní koloběžky pro delší, turistické cesty a "psí" koloběžky, které jsou výborné do terénu, mají zvýšený nášlap a vašim tažným zařízením je váš psí miláček.

 

 

2. Jakou zvolit velikost koloběžky a kde s ní budu jezdit?

A.) Cestování městem - na kratší popojíždění ve městě, či krátké vzdálenosti všeobecně, doporučujeme koloběžky s menšími koly do 16" nebo maximálně 20". Na těchto koloběžkách budete moci brázdit cesty městem, vyhýbat se překážkám, chodcům a flexibilně si užívat dynamickou jízdu.

 

B.) Na výlety a aktivní odpočinek - po cyklostezkách, silnicích nebo lehkém terénu doporučujeme vybrat koloběžky s koly od 20" (především pro menší postavy nebo juniory), 26" nebo 28" předním kolem. Takové koloběžky díky větší setrvačnosti větších kol dokáží lépe držet rychlost než malé městké koloběžky.

 

3. Nosnost koloběžky

Na nosnost se dívejte především v případě, že chcete s koloběžkou vyrazit do terénu. Takřka všechny naše koloběžky mají nosnost 150 kg, dětské do 70kg. Kolobka však musí vydržet i dynamické zatížení, například když skočíme z obrubníku.

 

Pří výběru by jste neměli podcenit výšku nášlapu u koloběžky - zase platí pravidlo zhodnotit, kam koloběžku budu využívat. Obecně je známo, že pokud je nášlap nízko, koloběžka není vhodná do žádného terénu, ale pouze na silnice! Naopak vysoko položený nášlap je zase namáhavější, ale nejvhodnější do terénu. Koloběžky Kostka mají vesměs u všech koloběžek nášlap 5cm, které je super na silnice, cyklostezky a taky lehký terén.

 

Ke koloběžce si pak můžete dokoupit celou řadu doplňků. To stejné platí pro osvětlení - přední a zadní světýlka nebo super vychytávka reflexní tyčinky do výpletu kola. Dalšími doplňky mohou být blatníky nebo brašny.

Jak vybrat elektrickou koloběžku

Sháníte elektrickou koloběžku a nevíte, jak vybrat tu správnou? Určitě nejste sami. V tomto rádci se dozvíte něco o základních vlastnostech elektrokoloběžek a jak z nich vybrat právě tu, která bude vašim potřebám vyhovovat nejvíce.

 

Elektrická koloběžka je velice kompaktním dopravním prostředkem na kratší vzdálenosti, zejména pak v městských oblastech. Velmi jednoduše se ovládá a díky skládací konstrukci ji lze přenést prakticky kdekoliv. Elektrokoloběžky jsou zatím na trhu novinkou, ale určitě mají budoucnost jako skladný a ekologický dopravní prostředek ve větších městech, kde se s nimi elegantně vyhnete husté dopravě. Dobře se s nimi také jezdí na kratší projížďky, rychlý nákup nebo třeba do hospody.

Výhody elektrokoloběžek:

  • Šikovný dopravní prostředek – S elektrickou koloběžkou se dostanete všude, proto představuje hlavně ve větších městech velkou výhodu. Díky jednoduchému ovládání a kompaktním rozměrům vám poslouží obzvláště tehdy, potřebujete-li často rychle překonat kratší vzdálenost.

  • Nový druh zábavy – Jízda na elektrokoloběžce je nejen praktickou volbou pro pohyb po městě, ale také skvělým způsobem, jak trávit volný čas. Pořídit ji můžete sobě i svým dětem a celá rodina si tak zaručeně užije spoustu zábavy, doma i na dovolené.

  • Ochrana životního prostředí – Jak již z názvu vypovídá, elektrokoloběžky jsou poháněny bateriemi. Baterii lze během několika hodin jednoduše dobít a poté znovu vyrazit s koloběžkou na projížďku. Její provoz je tak ekologický a napomáhá šetřit životní prostředí.

  • Skládací konstrukce – Elektrické koloběžky jsou uzpůsobeny tak, aby je bylo možno rychle a jednoduše složit. V případě, že už nebudete chtít na koloběžce jet nebo se vám vybije baterie, ji můžete během chvilky složit a pokračovat pěšky.

  • Jednoduché řízení – Jízdu na elektrokoloběžce zvládne každý. Stačí ji zapnout, odrazit se a vyrazit. Díky přehlednému displeji, snadnému ovládání rychlosti a efektivnímu brzdnému systému budete mít přístroj zcela pod kontrolou.

Na co se zaměřit při výběru:

Jestliže jste se rozhodli, že si pořídíte elektrickou koloběžku, je vhodné si před koupí ujasnit, co od svého nového přístroje vlastně očekáváte. Kromě designu záleží i na dalších faktorech, jakými jsou například nosnost, dojezd, výkon, maximální rychlost atd. Následující body by vám měly pomoci se podle těchto faktorů zorientovat ve výběru a zvolit tak koloběžku, která bude právě pro vás ideální.

  • POUŽITÍ

Nejdříve ze všeho se zaměřte na to, jakým způsobem a jak často hodláte elektrokoloběžku používat. Pokud potřebujete spolehlivý výrobek, který vás pravidelně dopraví do práce nebo do školy, je vhodné zvolit propracovanější model s vyšší kapacitou baterie a větším výkonem motoru. Jestliže ale kupujete koloběžku jen pro zábavu a občasné výlety, můžete vybírat z nižší cenové kategorie.

  • RÁM/NOSNOST

Nosnost elektrické koloběžky je určena robustností jejího rámu. Všechny elektrické koloběžky unesou hmotnost dospělého člověka, některé jsou však odolnější než ostatní. U nás si můžete zvolit mezi koloběžkami s nosností od 100 až do 150 kg, podle toho, pro koho budete elektrokoloběžku kupovat.

Většina elektrických koloběžek má skládací konstrukci, díky čemuž jsou lehce přenosné. I tak je ale dobré si zjistit, jak snadno lze koloběžku složit a jak je těžká. Při výběru tedy zohledněte, jak často budete koloběžku přenášet z místa na místo, případně kolik budete mít na její složení či rozložení času.

  • DOJEZD

Dalším důležitým faktorem při výběru elektrokoloběžky je její dojezd na jedno nabití. Jednotlivé modely koloběžek se ve svém dojezdu (udávaném buď v kilometrech nebo minutách) mohou značně lišit. Porovnejte si tedy parametry jednotlivých koloběžek a vyberte si model s takovým dojezdem, který nejlépe splňuje vaše požadavky. Největší dojezd naleznete samozřejmě u těch nejdražších modelů s nejkvalitnějšími bateriemi.

  • BATERIE

Kapacita baterie jde ruku v ruce s maximálním dojezdem elektrické koloběžky. Ten se většinou pohybuje někde mezi 40 minutami a několika hodinami. Výdrž baterie záleží ovšem také na terénu, způsobu jízdy i hmotnosti jezdce. Míru vybití baterie můžete za jízdy sledovat na displeji koloběžky. Obecně platí, že čím větší má baterie kapacitu (čím více má Ah), tím delší má koloběžka dojezd.

  • ŘÍZENÍ

U většiny elektrických koloběžek zrychlujete a zpomalujete pomocí páčky na řídítkách. Počet rychlostí jednotlivých modelů se může lišit, ale princip zůstává většinou stejný. (Možnost nastavení několika rychlostí je výhodná zejména v případě, že na koloběžce bude jezdit i dítě.) Prodáváme také modely vybavené tempomatem k nastavení rychlosti, kterou má koloběžka v průběhu jízdy udržovat. Existují ale i elektrokoloběžky se speciálním gyroskopickým systémem, díky kterému lze elektrokoloběžku ovládat potlačením řídítek směrem vpřed nebo přitažením směrem k jezdci. Výhoda tohoto systému tkví v tom, že zpomalíte plynule a vyhnete se náhlému a prudkému brždění.

  • BRZDNÝ SYSTÉM

Brzdný systém elektrokoloběžky může mít několik řešení. Často se vyskytuje nášlapná brzda v zadním blatníku, která uživateli umožní koloběžku okamžitě zastavit. Někdy může být doplněna ještě brzdou elektrickou pro plynulejší a komfortnější zastavení. Dále se používá klasická zadní brzda (bubnová nebo kotoučová), která se ovládá páčkou na řídítkách. U modelů s gyroskopickým systémem zpomalíte přitáhnutím řídítek směrem k sobě.

  • KOLEČKA

U elektrických koloběžek se obvykle setkáte se dvěma druhy kol  nafukovacími nebo bezdušovými. U některých modelů mohou být kolečka kombinovaná tak, že přední je nafukovací a zadní bezdušové. Bezdušová kolečka jsou vyrobena z pevného materiálu, takže nehrozí, že byste je na cestě propíchli. Jakmile se opotřebují, je třeba je vyměnit u nás na eshopu jsou to například koloběžky URBIS. Nafukovací kolečka mají tu výhodu, že se přizpůsobí terénu, po kterém jedete a lépe tak absorbují nárazy způsobené nerovným povrchem. Typickým zástupcem je MRX nebo Xiaomi. Některé modely mohou mít za účelem zmírnění nárazů na předním kole tlumič.

U koleček máte dále na výběr z několika velikostí. Obecně platí, že větší kolečka jsou stabilnější a lépe překonávají nerovný terén.

  • MOTOR

Motor elektrokoloběžky je propojen s baterií, která jej pohání. Čím výkonnější motor je, tím lépe se na elektrokoloběžce jezdí. Výkon motoru se pohybuje mezi 250 a 500 W. Motory s vyšším výkonem jsou vhodné pro těžší uživatele nebo pro jízdu do kopce. Motory elektrokoloběžek v naší nabídce jsou buď řetězové nebo nábojové.


Všechny výše uvedené informace by vám měly výběr nové elektrokoloběžky usnadnit a zároveň poskytnout ucelenou představu o tom, jak by měl vypadat ideální model právě pro vás. Dále je také vhodné zamyslet se nad osvětlením koloběžky a jejími reflexními prvky. Jestliže víte, že na koloběžce budete jezdit za šera nebo za špatné viditelnosti, určitě se ujistěte, že vás bude dobře vidět.

K vybraným modelům nabízíme také speciální příslušenství, se kterým si můžete jízdu na elektrické koloběžce ještě více zpříjemnit. Můžete si tak na koloběžku namontovat sedlo nebo si na řídítka připevnit cestovní tašku, do které vložíte nezbytné zásoby na výlet a nebo také menší nákup. Vždy si ale zkontrolujte, s jakými modely koloběžek je dané příslušenství kompatibilní.

UPOZORNĚNÍ:
Za jízdy na elektrokoloběžce byste vždy měli mít helmu a nejlépe také chrániče.

Kupující (spotřebitel) je při používání výrobku plně odpovědný za dodržování právních předpisů pro provoz výrobku na pozemních komunikacích a za dodržování pravidel silničního provozu, zejména pak zákona č. 56/2001 Sb. (o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích) a zákona č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu).

Jak vybrat nesmeky
Nesmeky - výborná pomůcka zabraňující nechtěnému uklouznutí na zmrzlém nebo ledovatém terénu. Systém mnoha ocelových hrotů drží na svém místě pod podrážkou boty díky ocelovým řetízkům a elastickému obvodu. Nesmeky jsou určené pro terén, kdy ještě není nutné, nebo je problematické použit standardní mačky - plošší terén, střídavě zmrzlá hlína a zmrzlý sníh, běh atd. Oproti standardním mačkám se s nimi snadněji a bezpečněji manipuluje, mají nižší hmotnost a po sbaleni i menší objem. Řada typů nesmeků se liší dle svého určení - pro běh, trekking, pro profesionální pracovní použiti a tomu účelu odpovídají i konstrukční rozdíly.
 
Špičková kvalita všech nesmeků SNOWLINE je garantována 5-ti letou zárukou
 
 
 

Jsou primárně určené pro běh a použití na měkkých běžeckých botách. Mají nižší, 5 mm vysoké ocelové hroty a případný delší úsek bez sněhu po kamenech nebo horizontálním vodním ledu není tak citelný pro chodidlo.Jsou vhodné pro střídavý mixový a tvrdší  terén. Vyznačují se minimálním objemem a minimální hmotnosti v porovnáni s ostatními outdoorovými nesmeky SNOWLINE. Nasazení je velice snadné, odlehčený elastomer je testován do - 60°C a spolehlivě drží na obvodu boty.

Velikosti: S - XXL

Hmotnost: od 170 g pro vel. S

Špičková kvalita všech nesmeků SNOWLINE je garantována 5-ti letou zárukou.

  • Nesmeky SNOWLINE Light

Jsou určené pro běh nebo rychlou chůzi a pro použití na nízkých běžeckých nebo trekových botách. Mají vyšší, 10 mm vysoké ocelové hroty a jsou vhodnější do měkčího nebo zmrzlého sněhu bez dlouhých úseků po kamenech, kdy chůze může být méně příjemná. Vyznačují se velmi malým objemem a nízkou hmotnosti v porovnáni s ostatními outdoorovými nesmeky SNOWLINE. Nasazení je velice snadné, odlehčený elastomer je testován do - 60°C a spolehlivě drží na obvodu boty.

Velikosti: M - XL

Hmotnost: od 230 g pro vel. M

 

Špičková kvalita všech nesmeků SNOWLINE je garantována 5-ti letou zárukou.

 snowline pro

Jsou určené zejména pro klasický trekking popřípadě i pro použití na snowboardových botách. Mají vyšší, 10 mm vysoké ocelové hroty a zesílený elastomerový obvod. Vhodné pro vysokohorské použití - traverzy sněhových polí, přechody plochých / bezpečných ledovců a v neposlední řadě i jako výborná pomůcka v zdolávání zaledněných úseků ferrat, které se obvykle nachází ve větších nadmořských výškách nebo v severních stěnách. Vzhledem k robusnosti vhodné pro profesionální použití jako bezpečnostní ochranná pomůcka II. stupně.

Vyznačuji se malým objemem a nízkou hmotnosti. Nasazení je velice snadné, zesílený elastomer je testován do - 60°C a spolehlivě drží na obvodu boty.

Velikosti: S - XXL

Hmotnost: od 270 g pro vel. S

Špičková kvalita všech nesmeků SNOWLINE je garantována 5-ti letou zárukou.

 

 

Nesmeky SNOWLINE Pro XT

Jsou určené zejména pro pohyb ve strmějším terénu než předchozí typy nesmeků  SNOWLINE. Mají řadu dalších hrotů v oblasti špičky boty, zbytek tvoří 10 mm vysoké ocelové hroty a zesílený elastomerový obvod. Vhodné pro profesionální použití - bezpečný pohyb ve strmých, zmrzlých svazích - dřevorubci, myslivci, lyžařské areály atd. Jsou certifikované jako bezpečnostní pomůcka II. stupně.

Další oblasti použití je samozřejmě vysokohorská turistika - traverzy sněhových polí, přechody plochých / bezpečných ledovců a v neposlední řadě i jako výborná pomůcka v zdolávání zaledněných úseků ferrat, které se obvykle nachází ve větších nadmořských výškách nebo v severních stěnách. Vzhledem k robusnosti vhodné pro profesionální použití jako bezpečnostní ochranná pomůcka II. stupně.

V porovnání se zbytkem modelů  nesmeků SNOWLINE mají větší objem a minimálně větší hmotnost. Nasazení a manipulace je velice snadná, zesílený elastomer je testován do - 60°C a spolehlivě drží na obvodu boty.

Velikosti: M - XXL

Hmotnost: od 340 g pro vel. M

Špičková kvalita všech nesmeků SNOWLINE je garantována 5-ti letou zárukou.

 

Jak vybrat cyklistický Batoh

Jak vybrat cyklistický batoh

Jistě nás všechny láká romantická představa cyklisty, který si jen tak nalehko, v tričku či dresu, brázdí silnici či lesní cestu. Ale ať chcete nebo ne, na kolo s sebou vždycky potřebujete pár věcí a ty je třeba někam uložit. A pokud si nemůžete dovolit luxus doprovodného vozu,  bude tento logistický problém muset vyřešit cyklistický batoh.
 
Jak jej správně vybrat, aby vás co nejméně omezoval v cyklistickém rozletu a přitom co nejlépe plnil funkci svého určení?

 
Pro základní orientaci v problematice výběru cyklistikého batohu vám pomůže tento text, pokud se budete chtít zeptat na další podrobnosti či konzultovat váš výběr, rádi vám posloužíme přímo v naší kamenné prodejně KOLAGO s.r.o.

Dostatečný objem cyklistického batohu

V první řadě je třeba si rozmyslet, jaký objem batohu budete potřebovat. To samozřejmě závisí na délce vašich vyjížděk. Na intenzivní dvouhodinový trénink, kdy potřebujete hlavně vodu a základní nářadíčko, vám stačí menší batoh, než na celodenní vyjížďku do lesů, kde se navíc neobejdete bez svačiny, náhradní duše, oblečení apod.

 

Batohy na kolo a jejich velikost

Kromě objemu batohu sledujte také výšku batohu, která rozhoduje o tom, zda vám batoh dobře padne na záda. Pokud jste menší postavy, určitě si vyberete nižší batoh, než dvoumetrový habán. Také dámy a děti ocení varianty určené speciálně pro ně. Dámské batohy jsou nižší batohy a užší v ramenou, dětské  modely jsou samozřejmě celkově menší. 

 

Batohy na kolo pomáhají se zajištěním pitného režimu

Jednou z nejdůležitějších věcí, bez níž se neobejde žádný cyklista, je zásoba tekutiny pro dostatečné hydratování organismu. Pokud hodláte tekutinu přepravovat v batohu, počítejte již předem s  místem, které zabere. Do batohů se vyrábí speciální pitné vaky s objemem až 3litry. Rovněž se rozhodněte, zda upřednostníte batoh s vestavěným vodním rezervoárem (více o těchto batozích naleznete v článku jak vybrat camelbak), nebo zda budete rezervoár dokupovat zvlášť, popřípadě do batohu vložíte klasickou cyklistickou láhev. Při užívání vodního rezervoáru je určitě lepší, když má batoh speciální otvor pro vyvedení hadičky, jinak musíte jezdit s pootevřeným zipem.

 

Cyklobatohy mají tvar uzpůsobený na cyklistiku

Nezapomeňte, že cyklistické batohy jsou již svou konstrukcí a tvarem předurčeny k pohodlnému používání v sedle kola. Zádová část batohu je konstrukčně prohnuta tak, aby její tvar odpovídal pozici jezdce s ohnutými zády. Proto je dobré na kolo používat speciální cyklistický batoh a nikoliv například batoh outdoorový.

 

Aby se nepotila záda

Velice důležitý je také způsob řešení zádové části batohu s ohledem na zachování odvětrání vašich zad. Při fyzické aktivitě se totiž záda zakrytá batohem silně potí. Proto výrobci batohů vymýšlejí různé systémy provedení zádové části, tak, aby se k zádům dostal vzduch a pocení se tak co nejvíce omezilo.
 
 
Firma Camelbak řeší problém odvětrání systémy N.V.I.S. a Air Director. 

 

Nastavitelné ramenní popruhy

Velmi důležitým atributem kvalitního cyklistického batohu jsou nastavitelné ramenní popruhy, které umožňují fixaci na zádech ve správné poloze. Všimněte si také, zda jsou popruhy polstrované a odvětrané, a zda jsou vybaveny hrudním (a v případě většího batohu také bedernímpásem, které umožňují přesně vyladit polohu batohu a odlehčit tak vašim zádům. Hrudní pás se také postará, aby při jízdě v terénu vám batoh nikam nesjížděl a nepohyboval se na zádech.
 
Batoh se při správném nastavení popruhů na zádech nehýbe a nemění tak vaše těžiště, takže i v náročných pasážích dovoluje zachovat rovnováhu.

 

Cyklistické batohy a jejich vybavenost

Cyklistický batoh může být vybaven celou řadou drobností, které ovšem významně zvýšují pohodlí při jeho užívání. Jedná se například o speciální polstrovanou kapsu na cyklistické brýle, která vaší optiku ochrání nejen před mechanickým poškozením, ale – pokud ji budete důsledně používat pouze na brýle - také před zašpiněním. Některé batohy jsou rovněž vybaveny organizérem na uložení cyklistického nářadí a dalších drobností. Jedná se o systém kapes a kapsiček, s nímž se vám nestane, že dlouhé minuty nemůžete v útrobách zavazadla najít montpáky nebo lepení a musíte kvůli tomu vysypat celý obsah batohu na zem. Podobnou službu vám udělá speciální háček či šňůrka na připevnění klíčů. V případě nepříznivého počasí využijete i pláštěnku, která bývá srolována a připevněna uvnitř speciální kapsičky vně batohu a lze ji kdykoliv rozvinout a batoh i s obsahem ochránit před lijákem. Příjemná je i možnost uchycení cyklistické helmy vně batohu, ať už pomocí popruhů, nebo zvláštní polootevřené kapsy.

Osprey Raptor 14 Hydration Pack (Black) [10000250] | Accessories - AMain  CyclingCamelBak Introduces New M.U.L.E., Soft Bottles, and Updated Reservoir -  Press Camp 2016 - Pinkbike

 

Cyklobatohy a bezpečnost

Velkým plusem je vybavení batohu reflexními prvky, nebo úchytkami pro zavěšení blikačky. Batoh máte při jízdě na zádech a odrazové prvky nebo blikačka jsou na batohu velmi dobře vidět i z velké dálky.

Jak Vybrat správnou duši

Duše na kolo podle typu jízdního kola

Duše na kolo dělíme podle typů jízdních kol v základu na horské, krosové, silniční a dětské. To proto, že se jednotlivé typy kol navzájem liší způsobem použití, rozměry ráfku a pláště.

  • Duše na horské kolo mívají zesílenou stěnu, vyšší hmotnost a vyztužení kolem ventilku.
  • Duše na krosové kolo nebývají příliš zpevněné, pro pohodlnou jízdu po silnici mají nižší hmotnost.
  • Duše na silniční kolo mají velmi tenkou stěnu i celkový průřez, jsou ultra lehké.
  • Duše na dětské kolo jsou odlišné zejména malým průměrem, další vlastnosti se odvíjí od typu dětského kola.

Duše na kolo – rozměry

Duše na kolo mívají nejrůznější rozměry, zvolit ty správné může být někdy poněkud složité. Důležité je zaměřit se na průměr a šířku duše, je dobré rozumět také označení ETRTO.

Průměr duše na kolo

Průměr duše na kolo musí odpovídat průměru ráfku. Právě mezi ráfek a plášť se umisťuje duše, která vyplňuje prázdný prostor pláště. Duši lze použít pro více průměrů ráfku. Existují duše na dětská kola (12–20″) a dále duše v rozpětí 26–29″. Nejčastější jsou duše na kolo 26″ a duše na kolo 29″.

Šířka duše na kolo

Šířka duše na kolo musí odpovídat šířce pláště. Pokud by byla příliš široká či tenká, nenabrala by po nafouknutí v plášti správný tvar. Duši jedné šířky lze použít pro různá rozpětí šířek pláště (např.: 1,10–1,50″).

Co je ETRTO?

Nejpoužívanější označení rozpětí duší, ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation), udává šířku a vnitřní průměr pláště v milimetrech. ETRTO: 42–710 znamená 42 mm široký plášť s vnitřním průměrem 712 mm.

Duše na horské kolo mívají označení ETRTO, které vypadá takto: 26 × 1,75/2,125 a označuje plášť s průměrem 26″ široký 1,75–2,125″.

Typy ventilků

Ventilek musí odpovídat svými rozměry otvoru v ráfku. Nesmí být užší než otvor, jinak hrozí jeho vytržení z duše. Širší ventilek naopak otvorem neprostrčíte. Důležitá je také příslušná délka ventilku, která je závislá na výšce ráfku. Ventilek musí přesahovat ráfek tak, aby bylo možné nasadit na něj pumpičku.

  • AV (autoventilek) má průměr 8 mm, snadno a jednoduše jej nafouknete doma i na benzínce.
  • DV (Dunlop) má průměr 8 mm, při výměně duše jej první rozšroubujte, až poté prostrčte ráfkem.
  • RV (Regina) má průměr 8 mm, používá se víceméně pouze v Itálii.
  • SV (galuskový) má průměr 6 mm, je lehký, používá se pro silniční/závodní kola.

Pokud máte aeroráfky, které jsou vyšší než klasické ráfky, potřebujete delší ventilek nebo speciální nástavec na pumpičku.

Hmotnost duše na kolo

Hmotnost duše na kolo se udává v gramech. Ovlivňuje zejména akceleraci. Pro asfaltové silnice, cyklostezky a jiné nenáročné terény jsou vhodné lehké nebo ultra lehké duše. Usnadňují rozjezdy a zvyšují přilnavost k terénu. Do náročném terénu jsou lepší těžší standardní nebo sjezdové duše, které mají zesílenou stěnu.

Typ duše na kolo

  • Standardní duše na kolo jsou ideální na občasné dojíždění. Mají středně silný plášť, který odolá i větší zátěži.
  • Zesílené (sjezdové) duše na kolo mají zdvojenou stěnu pro výdrž v extrémních podmínkách (výmoly a kameny). Kolem ventilku je výztuž, která brání jeho vytržení. Pro enduro a freeride se hodí MAXXIS FREERIDE, pokud máte sjezdové kolo a chcete duši co opravdu vydrží tak je tu MAXXIS DOWNHILL.
  • Lehké duše na kolo mají nízkou hmotnost, tenčí stěnu a galuskový ventilek. Pro svou lepší přilnavost a snazší rozjezd se využívají u silničních kol. Nehodí se do těžkého terénu. Typickým zástupcem je MAXXIS ULTRALIGHT.
  • Ultra lehké duše na kolo mají díky zvlášť tenké stěny ještě nižší hmotnost. Používají se pouze u závodních nebo silničních kol, kde je potřeba vysoká přilnavost a minimální zatížení. Disponují galuskovým ventilkem. Jedna z nejčastěji používaných je MAXXIS FLYWEIGHT.
  • Samozalepovací duše na kolo jsou vyplněny speciální směsí, která v případě defektu zacelí poškozené místo až do velikosti 3 cm. Zacelení menších trhlin proběhne i během jízdy, a to s minimálním únikem vzduchu.
  • Univerzální duše na kolo lze užít na rozměry ráfků 26–29″. Pro kola s průměrem 26″ stačí méně vzduchu. Pro kola s průměrem 29″ je třeba duši nafouknout na maximum, aby vyplnila všechna místa pláště.
  • Duše na kolo se dvěma konci vám při výměně ušetří práci se sundáváním kola z vidlice. Stačí vyzout plášť kola, duši nafouknout a vsunout pod plášť. Duše se dvěma konci je vhodná zejména pro elektrokola.

Jak správně skladovat duše na kolo?

Aby duše vydržela co nejdéle, dbejte také na její správné skladování. Duším nejvíce škodí zima, která snižuje pružnost, pevnost i celistvost. Duše na kolo nikdy neskladujte v garáži nebo ve sklepě v průběhu zimních měsíců.

Jak vybrat pedály

Při výběru cyklistických pedálů se budete rozhodovat mezi klasickými a nášlapnými pedály. Klasické pedály navíc můžete opatřit klipsnami. V případě nášlapných pedálů zase budete volit mezi různými systémy pro horská nebo silniční kola. Důležité také bude pohlídat si kompatibilitu pedálu s cyklistickými tretrami.
 
Pokud si nebudete vědět ani potom rady, nezapomeňte, že nejsme jenom e-shop. Rádi vás uvítáme přímo v naší kamenné prodejně, kde vám naši cyklističtí specialisté pomohou s výběrem správného modelu cyklistických pedálů i treter. 

 

Klasické pedály

Jedná se o běžné pedály, které jsou z výroby umístěny na většině zejména levnějších kol. Mohou být plastové nebo kovové.
 
Plastové pedály jsou lehké, ale málo odolné a často praskají. Hodí se snad opravdu jen pro sváteční cyklisty. Další jejich nevýhodou je, že na nich zvláště za vlhka nebo mokra klouže noha.
 
Kovové pedály jsou o něco těžší, ale také odolnější a noha na nich drží lépe. Oproti dalším typům pedálů ovšem nenabízejí spolehlivé spojení nohy s pedálem a zejména při přejezdu terénních nerovností hrozí nechtěné sklouznutí nohy mimo pedál, což může vést k pádu. Nevýhodou oproti nášlapným pedálů je pak také nižší efektivita šlapání.

Klipsny
Efektivitu šlapání lze u klasických pedálů zvýšit přidání takzvaných klipsen, tedy plastového pouzdra na špičku nohy, která se pevně dotáhne řemínkem s přezkou.  
 
Klipsny dobře drží nohu na pedálu a umožňují záběr i při pohybu nohy směrem vzhůru, jejich nevýhodou je však pomalé uvolnění nohy z pedálu. To je totiž možné jen pohybem směrem vzad.  V případě pádu jezdec obvykle nohu nestačí uvolnit a hrozí možnost poranění o kolo. To je nevýhodou klipsen oproti nášlapným pedálům, které se v případě pádu jezdce samy uvolní a jsou tak bezpečnější.

NEATT MTB Alloy cage flat pedals | Alltricks.com

 

Platformové pedály 

Typem klasických pedálů jsou platformy, od nichž se liší větší plochou, na které může jezdec stát. Využívají se zejména pro technicky náročné a sjezdové disciplíny, jako je BMX, enduro,  freeride a downhill. Při nich poskytují jezdci dostatečně velkou opěrnou plochu pro nohu a zároveň umožňují vyrovnat náročný technický manévr rychlým odšlápnutím. Aby na platformě noha dobře držela, bývají pedály opatřeny výstupky, takzvanými piny. U lepších platformových pedálů jsou piny vyměnitelné, takže je lze po opotřebení nahradit.


 PD2USA 100 1024x1024@2x

 
 

Nášlapné pedály

Nášlapné pedály pevně spojují nohu jezdce s pedálem, čímž zajišťují správnou pozici nohy na pedálu, zabraňují nechtěnému sklouznutí nohy mimo pedál a zvyšují efektivitu šlapání, neboť, podobně jako při použití klipsen, umožňují zabírat i při pohybu nohy nahoru.
 
Oproti klipsnám představují bezpečnější řešení, neboť v případě pádu se samy uvolní. Stejně jako s klipsnami je třeba s nášlapnými pedály chvíli trénovat nasedání a zejména sesedání (respektive nacvakávání a vycvakávání se z pedálů), ale jezdec si brzy zvykne a dále to již nepředstavuje žádný problém.
 
Nacvakávání se provádí šlápnutím na upínací mechanismus pedálu, vycvakávání pak pohybem paty směrem od kola.
 
Nášlapný systém sestává z pedálu s čelistmi opatřenými pružinkou, do nichž se zacvakává protikus, takzvaný kufr, přišroubovaný na podrážce cyklistické tretry. Napětí pružinek lze na některých pedálech regulovat, pro začátečníky se doporučuje nastavit napětí menší, aby se bota z pedálu snáze uvolnila.  Kufry jsou vždy součástí balení pedálů a nikoliv treter! Dají se ale také koupit samostatně.
 
Nejznámější jsou v současnosti nášlapné pedály SPD od značky Shimano, ale existují i další systémy nášlapných pedálů například od značek Time, Crankbrothers, Look či Speedplay.

 

Kombinované hybridní pedály

Pokud si nejste jisti, že jsou nášlapné pedály pro vás to pravé, ale přesto byste je chtěli vyzkoušet, můžete zkusit pedály, které jsou z jedné strany klasické, a z druhé mají nášlapný mechanismus. Toto řešení je vhodné i pro jezdce, kteří ne vždy jezdí v tretrách.

Recenze Wellgo SPD WPD-M17C pedály - Heureka.cz

 

Silniční nebo MTB pedály

Při výběru pedálů je nutné si uvědomit, zda chcete nášlapy na silniční nebo horské kolo. Oba typy se od sebe totiž výrazně liší. Silniční nášlapné pedály poskytují větší opěrnou plochu pro přenos síly do pedálů a obvykle mají tří- a čtyřšroubové spojení boty s kufrem. Pedály pro horskou cyklistiku (MTB) jsou subtilnější a využívají dvoušroubové spojení tretry a s kufrem.

 

 

tretry

 

Kompatibilita s tretrami

Existuje celá řada systémů nášlapných pedálů od různých výrobců. Tyto systémy nejsou zejména v případě silničních pedálů vzájemně kompatibilní, takže je důležité se při nákupu přesvědčit, že systém pedálu odpovídá systému treter. Kufry jsou vždy součástí balení pedálů. O vhodné volbě cyklistických treter se můžete poradit v článku jak vybrat cyklistické tretry

 

Hmotnost a odolnost pedálů

Pedály se samozřejmě liší také kvalitativně, což znamená především kvalitou použitých materiálů. Tento rozdíl se pak projevuje také na ceně. Čím dražší pedály, tím jsou z kvalitnějších materiálů a nabízejí tak nižší hmotnost a větší odolnost. Vlastní funkčnost pedálů se přitom prakticky neliší. 
 
Záleží tedy na každém jezdci, aby si zhodnotil, jaké zátěži své pedály vystavuje a jakou tedy požaduje odolnost, případně jak mu záleží na rozdílu několika gramů hmotnosti pedálů.
 
Pokud si nejste jisti správným výběrem cyklistických pedálů, rádi vás uvítáme v naší prodejně KOLAGO s.r.o. , kde vám naši odborní prodejci pomohou a poradí. 

 
Jak namazat jízdní kolo

Čím mazat řetěz jízdního kola a ostatní komponenty

nový sram eagle čím mazat řetěz

 

 

 

Tichý a plynulý chod řetězu

Řetěz je komponentem, který je ze všech ostatních mechanických částí kola vystaven nečistotám ze všeho nejvíce. Zároveň se jedná i o tu nejpoužívanější a tudíž nejrychleji opotřebovanou část jízdního kola. Zejména z těchto důvodů si zaslouží náš neustálý ale současně citlivý přístup. Čím mazat řetěz, v jaké formě a jak často? Na to si odpovíme na následujících řádcích.

Základní pravidla mazání řetězu

Jedním ze základních pravidel, které ale bývá nejčastěji opomíjeno, je to, že by se řetěz měl mazat ideálně večer před vyjížďkou. Ne po ránu pár minut před tím než vyrazíte do akce. Necháte-li jej působit přes noc, má olej možnost se plně vstřebat i do vnitřních částí jednotlivých článků, což napomáhá prodloužení mazacích intervalů, ale rovněž se tím zvyšuje životnost samotného řetězu.

Čím mazat řetěz jízdního kola

Mazat bychom měli řetěz čistý, zbavený alespoň hrubých nečistot. Ideální je nanést na každý článek jednu až dvě kapky, či pomocí spreje vytvořit lehký film, ten nechat působit přes noc a ráno čistým hadrem setřít zbytky zaschlého maziva s povrchu.

V pravidelných periodách a v případě potřeby je nutné řetěz důkladně vyčistit pomocí pračky na řetěz a vhodného čisticího prostředku. K běžné očistě postačí univerzální prostředek Finish line bike wash. Pro důsledné očištění použijte Finish line citrus degreser.

Jaké mazivo na řetěz použít

Maziva na řetěz jsou obvykle nabízena, dle jízdních podmínek, v několika variantách. Jinak tomu není ani v případě ostříleného výrobce Finish Line. Čím tedy mazat řetěz za různých podmínek?

 

FINISH LINE teflon plus dry

Finish Line 118ml - Summit Bikes

 

Olej Finish Line Teflon Plus Dry je univerzální mazivo do terénu i na silnici. Hodí se však spíš do suchých podmínek.

Díky nízké viskozitě snadno proniká i do špatně přístupných míst, kde zasychá a vytváří kluzký film. Teflon Plus skvěle odolává tlaku a smytí a přitom na sebe nelepí nečistoty. Je vhodný i pro čepy přehazovaček a do bowdenů.

Balení je ve spreji a kapátku 60 popř. 120ml.

Finish Line - DRY Teflon® Plus Lube

 

 

finish line cross country

Cross Country je odolné mazivo určené do extrémních podmínek.

Díky složení ze syntetických olejů s vysokou viskozitou, speciálních polymerů a látek proti opotřebení dokáže skvěle fungovat nejen v blátě, ale i za silného deště nebo při častých průjezdech brody.

Cross Country používejte také na dlouhých vyjížďkách, kde zaručeně neseschne ani po více než pěti hodinách jízdy. Cross Country je mazivo vhodné na řetěz, čepy měničů a rolničky v přehazovačce. Pro svoji vysokou viskozitu se nehodí do bowdenů.

Balení je ve spreji a kapátku 60 popř. 120ml.

 

Finish Line - WET Cross Country Lube

 

finish line wax

Finish Line KryTech je skvělou volbou pro cyklisty, kteří vyžadují naprosto čistý řetěz. Mazivo na bázi vosku pronikne v tekutém stavu do čepů řetězu, zaschne a vytvoří na povrchu kluzký Krytox od firmy DuPont.

Obsahuje DuPont Krytox a M2 molybdenum prodlužující účinek a snižující koeficient tření. Speciální vosky zaručují maximum čistoty díky suchému povrchu a schopnosti zbavovat se nečistot. Mazivo Krytech je zapotřebí aplikovat častěji než ostatní maziva značky Finish Line, řetěz ale není nutné mýt.

Balení je pouze v kapátku 60 a 120ml.

 

Finish Line - Bicycle Lubricants and Care Products - WAX Lube

Výběr vhodného balení

Co se týče vhodné formy daného maziva, volba je čistě na vás. Výhodou oleje na řetěz ve spreji je hlubší aplikace do jednotlivých článků řetězu. Je třeba však dát pozor na nechtěné potřísnění ostatních komponentů, zejména pak brzdových kotoučů a třmene. Kapátko nabízí jednoduchou a přímou aplikaci. Vyžaduje však rozetření a následné setření přebytečného maziva. Menší balení ve spreji pak oceníte v případě, kdy se hodí mít olej na řetěz po ruce i během jízdy.

Čím a jak mazat řetěz – stručně v bodech

Nezapomínejte ani na ostatní komponenty

Řetěz je bezesporu komponentou, která, co se týče údržby, vyžaduje nejvíce naší pozornosti. Jsou tu ale i další neméně důležité pohyblivé části jízdního kola. Čím tedy mazat ostatní komponenty?

Krom řetězů se olej FINISH LINE teflon plus dry díky své konzistenci hodí i pro běžné domazávání dalších pohyblivých dílů jako jsou lanka a bowdeny, čepy přehazovačky či přesmykače.

Nezapomínejte ani na ostatní komponenty

FINISH LINE pedal cleat lubricant

 

Nášlapné pedály a kufry potřebují pravidelnou péči. Přípravek Pedal & Cleat Lubricant obsahuje DuPont Teflon, který na povrchu vytváří velmi kluzký film, a přitom nelepí nečistoty.

Odstraní nepříjemné vrzání, usnadní nacvaknutí do pedálů a prodlouží i jejich životnost.

Vhodné na všechny druhy MTB a silničních pedálů, schváleno značkou Speedplay.

Baleno ve spreji 150ml.

 Finish Line Pedal and Cleat Dry Film Lubricant Aerosol, 5-Ounce: Buy Online  at Best Price in UAE - Amazon.ae

 

FINISH LINE teflon grease

Syntetická vazelína, Teflonem posílené složení. Tato velmi kluzká vazelína je určena pro ložiska a konusy, spojení sedlovky a rámu nebo na kluzná pouzdra čepů odpružených rámů. Obsahuje DuPont™ Teflon™ a vodu odpuzující polymery. Zabraňuje opotřebení a deformaci dílů. Je vhodná pro namáhané hlavové a středové složení. Speciální zahušťovadlo Finish Line zabraňuje oddělení oleje i při úplném ponoření do vody. Výjimečná výdrž syntetických olejů umožní používání v nejnáročnějších podmínkách. Praktické dílenské balení v široké dóze se šroubovacím víčkem.

 

Finish Line Teflon Grease For Road / MTB Mountain Bike | eBay

FINISH LINE ceramic grease

Ceramic Grease přináší tu nejkvalitnejší možnou péči o ložiska. Vazelína obsahuje keramické částice, syntetické oleje a fluoropolymery. Zajišťuje optimální chod středových os, ložisek hlavových složení nebo ložisek Mazivo Finish Line Ceramic Grease.

Balení je v tubě 60g.

05F332EC 89EC 4F4D 8938 EEAD77650D41

 

Péče o karbonové komponenty

Na carbonové díly je vhodné požít carbon pastu. Obrovskou výhodou je zvýšení tření mezi jednotlivými díly a tím pádem není nutné dotahovat komponenty na tak velké momenty. Tím se výrazně snižuje riziko poškození jednotlivých carbonových vláken.

 

Tato vychytávka by měla být nedílnou součástí i každé domácí dílny.

FINISH LINE Fiber grip

Fiber Grip ™ je speciálně navržen tak, aby vytvořil tření a snížil prokluz mezi upnutými povrchy z uhlíkových vláken. Fiber Grip eliminuje potřebu příliš utáhnout svorky pro dosažení bezpečného spojení. Nadměrné utažení může způsobit poškození a opotřebení částí z uhlíkových vláken. Produkt v tenké vrstvě naneste na upínací oblasti řidítek, sedlovek a  dalších namáhaných částí. Testováno a schváleno předními výrobci komponentů z uhlíkových vláken.

Balení 50g gelu.

Kdo maže, ten jede

Dostatečná a pravidelná údržba mechanických částí vašeho jízdního kola výrazně prodlužuje životnost jednotlivých komponentů a zajišťuje jejich plynulý chod a spolehlivost. Z toho důvodu není vhodné čekat do chvíle, kdy vaše kolo prosí o údržbu prostřednictvím zvuků a omezené pohyblivosti mechanických částí. Myslete tedy na příhodnou prevenci a dopřejte svému kolu pravidelný servis a péči.

Čím mazat řetěz a komponentyyyyy

 

Aplikace a senzor Cannondale

Buďte propojeni

Aplikace Cannondale automaticky zaznamenává vaši jízdu, zná veškeré detaily o vašem kole a může vás upozornit na potřebný servis.

DATA | //clanky/2019/aplikace | okamžitý záznam trasy 

Okamžitý záznam trasy

Bezproblémové zaznamenávání trasy. Integrovaný senzor v kole začíná okamžitě zaznamenávat vaši trasu. Není tak třeba mačkat tlačítko Start.

DATA | //clanky/2019/aplikace | kola jsou lepsi  

Kola jsou lepší

Podívejte se jak vy a komunita Cannondale snižuje uhlíkovou stopu pokaždé, když zvolí kolo místo auta.

DATA | //clanky/2019/aplikace | chytrý servis   

Chytrý servis

Automatické servisní upomínky na základě odjetých hodin, návody na servis a záznamy o proběhlém servisu udržují vaše kolo připravené k jízdě.

DATA | //clanky/2019/aplikace | více času na jízdu  

Více jezděte, méně vyhledávejte.

Neplýtvejte čas vyhledáváním. Všechny detaily o vašem kole od výšky sedlovky po váš typ řetězu jsou na jednom místě, na dosah vašich prstů.

Další výhody:

  • Jízda (RIDE)
    Aplikace Cannondale precizně zaznamenává rychlost, vzdálenost, čas a spálené kalorie.
  • Garáž (GARAGE)
    Informace o nastavení, odpružení, dílech a servisní historie pro každé kolo Cannondale, které vlastníte.
  • Zdroje (RESOURCES)
    Veškeré manuály, přístupy k vybranému video obsahu, seznam prodejních míst a virtuální rentgenový pohled na vaše kolo a skvělé technologie Cannondale.
  • Záruka (WARRANTY)
    Automaticky zaregistrujte svoje kolo spárováním vašeho kola pomocí senzoru či vyfocením čárového kódu. Jednodušší už to být nemůže.

 

DATA | //clanky/2019/aplikace | Senzor Cannondale 

Senzor Cannondale

  • Vysoce přesný – zaznamenává rychlost, vzdálenost a čas
  • Automaticky začíná záznam na základě pohybu kola, není třeba mačkat žádné tlačítka.
  • Do své paměti zaznamená až 30 jízd než je potřeba spárovat s mobilní aplikací.
  • Bezdrátově kompatibilní pomocí technologií Bluetooth a ANT+.

Respektujeme vaše soukromí

Vždy budeme respektovat vaše soukromí, nikdy nebudeme prodávat vaše soukromá data a slibujeme, že je bezpečně uložíme.

Podívejte se na naši politiku.

DATA | //clanky/2019/aplikace | Ochrana soukromí 
 

Stáhněte si aplikaci Cannondale

DATA | //clanky/2019/aplikace | google  
DATA | //clanky/2019/aplikace | apple

Stránka 1 z 2 - 14 položek celkem

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.