FPS+ (MTB)
Naše patentovaná technologie odpružení FPS (Full Power Suspension) byla použita na vůbec prvním modelu X-Control v roce 2001. V dalších 14ti letech se tato technologie virtuálního odpružení i nadále osvědčovala. Tak jak se v průběhu let vyvíjel model X-Control, tak se také vyvíjelo FPS, v roce 2005 bylo kompletně přepracováno a tak vzniklo FPS2 a v roce 2015 se zrodilo FPS+. Díky virtuálnímu bodu otáčení dává systém odpružení FPS+ modelu X-Control bezkonkurenční dynamiku a efektivitu při šlapání.
Virtuální bod otáčení: Co to znamená?
Termín virtuální bod otáčení používáme když zadní kolo není s rámem spojeno pouze jedním čepem. V případě systému FPS+ je zadní stavba s předním trojúhelníkem spojena dvěma vahadly. Virtuální bod otáčení je umístěn v průsečíku os čepů vahadel, tento bod se pohybuje v závislosti na pružení.
Z toho důvodu se zadní kolo nepohybuje pro kruhové trajektorii, ale má optimální pohyb díky kombinaci pohybů dvou vahadel. Trajektorie je kolmá k řetězové lince. Díky tomu je odpružení zcela imunní vůči šlapání.
Jak to funguje?
- Základní pozice: když jezdec nasedne na kolo je odpružení v základní pozici které říkáme „SAG“, ta závisí na hmotnosti jezdce. V této pozici je virtuální bod v úrovni řetězu.
- Stlačení: zadní kolo jde nahoru, virtuální bod je nad řetezem. Tah řetězu tlačí osu kola zpět do základní pozice.
- Roztažení: zadní kolo jde dolů, virtuální bod je pod řetězem. Tah řetězu tlačí osu kola zpět do základní pozice.
Díky tomuto jsme vytvořili aktivní odpružení. Koncepce kinematiky FPS+ (pozice čepů, délka a sklon vahadel, atd.) nám umožnilo udržet virtuální bod co nejblíže řetězu.
Jakmile je zadní stavba vychýlena šlapáním z rovnovážné polohy šlapáním ji tah řetězu táhne zpět do rovnovážné polohy. Tahání za pedál je tedy eliminováno. Kolo je díky tomu stabilní a zadní kolo je doslova přilepené k zemi což dodává bezkonkurenční přilnavost.SLT